Angst in verbinding brengen

Angst in verbinding brengen

Angst

Heb jij wel eens een echte paniekaanval gehad? Dat is echt heel erg niet fijn. Radeloos, machteloos en onwijs veel stress. Compleet vastgeslagen en tegelijk volledige kortsluiting/stress. En eenmaal uit de directe paniek ben je vervolgens bang dat je nog een keer zo een aanval krijgt. Angst kent vele vormen. Ook agressie, uit je dak gaan, met deuren slaan of fysiek geweld, ook dat is een verschijningsvorm van angst. Eigenlijk alle vormen van angst die leidend worden in jouw gedrag, zijn “onprettig”. Daarmee wil ik angst niet afdoen als een negatieve emotie, juist niet. Juist het vermijden van angst leidt tot onprettig gedrag. Zo is het in blinde paniek raken als je over de galerij van een flat loopt is niet helpend, je raakt dan het contact met jezelf en je omgeving kwijt. Terwijl het voorzichtig zijn met hoogteverschillen best handig is. Angst kent diverse vormen, de ene is meer herkenbaar als angst, dan de andere:

Drie uitingsvormen van angst

Je kunt uitingsvormen van angst in drie categorieën indelen: Fight, Flight en Freeze. Het vermijden van angst isoleert, maakt alleen. Dat zie je ook in de figuur: angst (fight, flight en freeze) staat aan de kant van “tegen”. Tegen jezelf en tegen de ander: Je wilt jezelf niet voelen en hebt last van de ander.

Angst vermijden: je raakt eerst jezelf kwijt en daarna allicht ook de ander

Als iemand je kwetst voelt dat naar. Om je niet naar te hoeven voelen kun je boos worden op de ander: dan heb je last van de ander, en niet meer van jezelf, je eigen nare gevoel. Je vindt de ander stom, je bent “tegen” hem, je voelt je onbegrepen, eenzaam. De ander verstaat je niet en je wordt er alleen maar bozer van. Je zit in de “fight” modus.

Je kunt ook, als iemand je kwetst, schrikken en verstrakken, ineens niet weten wat je moet zeggen of doen. Je bevriest als een konijntje in het licht van de koplamp van een auto. Je raakt jezelf kwijt en de ander, je zit in de “freeze” modus. Eenzelfde beweging doe je met “vergaan van verdriet”, je raakt eerst jezelf kwijt en vervolgens ook de ander. Dat maakt je vervolgens alleen maar weer eenzamer en verdrietiger.

Angst in verbinding brengen

Emoties als angst, boosheid, verdriet en zelfs blijheid wijzen je op iets dat aandacht nodig heeft. Zolang je er voor wegloopt, er tegen gaat vechten of volledig stil valt kun je het geen werkelijke aandacht geven. Neem de tijd om te onderzoeken waar je angst of boosheid over gaat. Negen van de tien keer zal de heftigheid van je emotie met oude pijn te maken hebben. Dus de heftigheid van je emotie zegt vaak niet zo veel over het “gevaar” waar je nu angstig van wordt. Probeer die twee uit elkaar te halen. Je oude pijn heeft, op termijn, blijkbaar wat aandacht nodig. Hetgeen waar je nu bang voor bent, wat je nu tegenkomt ook. Verteld de angst je alleen maar dat het iets nieuws is wat zich aandient, iets wat je “gewoon” spannend vindt, of heb je er meer hulp, kennis of vaardigheden voor nodig om het aan te gaan. Wat is jouw juiste maat daarin?

Er valt hier nog vreselijk veel meer over uit te vinden en te zeggen, doe dat vooral! Doe dat met jezelf en doe dat samen!

Vragen naar aanleiding van dit artikel, gebruik gerust het contactfomulier

Geïnteresseerd, lees vooral door in mijn andere artikelen over oa. angst

Wil je met mij doorpraten over angst? Het makkelijkst werkt hiervoor het contactfomulier. Wil je me liever spreken dan kun je me ook bellen. Als je de voicemail krijgt, spreek dan in wanneer jij bereikbaar bent. Vaak neem ik de telefoon niet op. Mijn telefoonnummer is 0614242802