Angst

Angst

Veel gezegd en beweerd: “Angst heb je nodig om te overleven”. Zonder angst geen leven. Maar tussen de vijf en tien procent van de mensen in Nederland weet dat met (problematische) angst het ook geen leven is.

Zelf heb ik beperkte ervaring met overdreven angst: hoogtevrees. Ook dat is in de basis een hele gezonde angst. Als je bovenaan een afgrond staat is het gezond om niet teveel risico’s te nemen, om op je tellen te passen. Maar wat deed die hoogtevrees met mij als ik door de bergen liep en ik kwam een stijl pad tegen.

  • Ik verkrampte, hierdoor werkte mijn motoriek nauwelijks terwijl ik die op dat steile bergpad wel goed kon gebruiken
  • Ik ging heel erg letten op die diepe afgrond naast me, terwijl ik veel beter zou kunnen voelen hoe mijn schoenen grip hebben op het bergpad
  • Ik ging mijn omgeving controleren. Mijn vriendin mocht niet te dichtbij en niet te ver weg, mocht niet praten maar moest wel luisteren. Allemaal niet echt helpend om soepel over het pad te lopen.

Angst haptonomisch bekeken

Als je van een afstandje kijkt naar wat er dan gebeurd dan zie je dat:

  • Alle soeplesse en gevoel in mijn lijf kwijtraak (ik verkramp)
  • Veel aandacht uitgaat naar datgene wat me angstig maakt (de afgrond)
  • Ik de hulp zoek in mijn omgeving (vriendin) en die volledig probeer te controleren

Drie stappen die ik eigenlijk bij al mijn cliënten met angstproblemen tegenkom, Dat kunnen mensen zijn met sociale angst, presentatieangst, pleinvrees, vliegangst, en zelfs bij bv achtervolgingswaan. Die drie stappen zijn:

  1. Verstrakken/onrustig worden
  2. Heel veel aandacht naar het angstgevende (focussen op het probleem)
  3. Hulp buiten zichzelf zoeken (omgeving controleren)

Haptotherapie en angst

Wat we met haptotherapie doen is je laten ervaren dat teruggaan naar je lijf in rust brengt.

Dat moet je niet proberen op het moment dat je lijf al verkrampt is, als je al angstig bent, dat is de “hogere school”. Juist op het moment dat het je relatief goed gaat. Op zo een moment kun je ervaren hoe vrij en soepel je lijf is als het goed met je gaat, dat zijn fijne momenten en dat gevoel in je lijf dat herken je wel. Als het vanuit dat vrije gevoel het iets spannender/enger wordt dan kun je ervaren hoe jij met angst om gaat. Hoe het in jouw lijf en in jouw hoofd voelt als je gaat verkrampen, als je gaat focussen op het probleem.

Als je dat begin van de overmatige angst gaat herkennen, dan kun je er makkelijk wat aan doen. Dan ben je nog vrij genoeg om niet in je oude patroon te stappen.

Vervolgens kun je met een haptotherapeut ervaren hoe jouw lijf je rust kan geven, ook als het spannender wordt. Door dat te ervaren, bewust te worden en vervolgens toe te gaan passen in op de makkelijkere momenten in je eigen leven, ga je dat eigen maken. Daarmee leer je steeds meer op jezelf te vertrouwen en steeds minder je aan de ander vast hoeft te klampen. En daarmee komt er ook meer ruimte voor vrij contact, voor het samen leuk hebben, ook als het wat enger wordt.

Vindt hier meer informatie over haptotherapie

Voor vragen nav, of opmerkingen over, dit bericht kun je hier terecht