Angst

Angst

Veel gezegd en beweerd: “Angst heb je nodig om te overleven”. Zonder angst geen leven. Maar tussen de vijf en tien procent van de mensen in Nederland weet uit eigen ervaring dat met (problematische) angst het ook geen leven is.

Zelf heb ik beperkte ervaring met overdreven angst: hoogtevrees. Ook die angst is in de basis een hele gezonde angst. Als je bovenaan een afgrond staat is het gezond om niet teveel risico’s te nemen, om op je tellen te passen. Maar hoogtevrees doet veel meer dan het afgeven van een gezond signaal alleen, de angst werkt averrechts:

  • Ik verkramp.  Hierdoor werkte mijn motoriek nauwelijks terwijl ik op dat moment een beetje soepele motoriek wel kon gebruiken
  • Ik ga heel erg letten op die diepe afgrond naast me, terwijl ik er eigenlijk veel beter aan zou doen 0m te voelen of mijn schoenen grip hebben op het bergpad
  • Ik ga proberen mijn omgeving te controleren. Mijn loopmaatje mag niet te dichtbij en niet te ver weg zijn, mag niet praten maar moet wel luisteren. Terwijl ik veel beter mijn aandacht aan mijzelf kan besteden. Aan hoe ik mijn voeten neerzet, wat mijn volgende stap moet zijn.

Angst haptonomisch bekeken

Als je van een afstandje kijkt naar wat er dan gebeurd dan zie je dat:

  • Alle soeplesse en gevoel in mijn lijf kwijtraak (ik verkramp)
  • Veel aandacht uitgaat naar datgene wat me angstig maakt (de afgrond)
  • Ik niet meer op mijzelf vertrouw maar de hulp zoek in mijn omgeving (vriendin) en al mijn energie richt op het volledig controleren van mijn omgeving.

Deze drie stappen kom ik eigenlijk bij al mijn cliënten met angstproblemen tegen. Dat kunnen mensen zijn met sociale angst, presentatieangst, pleinvrees, vliegangst, en zelfs bij bv achtervolgingswaan.

Haptotherapie en angst

Wat we met haptotherapie doen is je laten ervaren dat teruggaan naar je lijf telkens weer rust brengt.

Dat moet je niet proberen op het moment dat je lijf al verkrampt is, als je al angstig bent. Dat is de “hogere school”. Als je op een moment dat het je relatief goed gaat, dat je weinig last hebt van angst hiermee gaat oefenen, dan leer je de weg kennen. De weg naar ontspannen ook als het spannend is.

Als het goed met je gaat dan moet je je bewust worden hoe dat nou eigenlijk voelt in je lijf: ontspannen zijn. Opdat je het verschil leert voelen in je lijf. Het lijflijke verschil tussen ontspannen zijn en gespannen zijn.  Zodra je dat verschil helder kunt voelen in je lijf, kun je ook makkelijker terug van het gespannen gevoel naar het meer ontspannen gevoel.

Als je in je lijf de verandering die optreed bij angst gaat herkennen, vroegtijdig leert onderscheppen, dan kun je er makkelijker wat aan doen. Op dat moment ben je nog net vrij genoeg om niet in je oude patroon te stappen.

Haptotherapie richt zich bij angst op het leren herkennen van je fysieke spanningsopbouw. Om vervolgens ook te leren hoe jij met behulp van je lijf jouw rust weer te vinden, ook als het spannender wordt. Dat ervaren, bewust worden en vervolgens toe gaan passen in de makkelijkere momenten in je eigen leven, daarmee ga je het je eigen maken. Daarmee leer je steeds meer op jezelf te vertrouwen en steeds minder je aan de ander vast hoeft te klampen. En daarmee komt er ook meer ruimte voor vrij contact, voor het samen leuk hebben, ook als het wat spannender wordt, juist als het wat spannender wordt.

Vindt hier meer informatie over haptotherapie

Voor vragen nav, of opmerkingen over, dit bericht kun je hier terecht