Corona, angst en therapie

Corona, angst en therapie

Met enige (on-)regelmaat schrijf ik hier over angst. Angst is een krachtige emotie en nu met het optrekkende Corona virus komt iedereen zijn manier van omgaan met de angst voor het onzekere, tegen. Allereerst hoe ik er praktische gezien mee om ga:

Corona beleid van Haptotaal

De therapiën gaan door. Zolang ik geen ziekteverschijnselen heb, zoals omschreven door het RIVM, werk ik, met enige terughoudendheid, door. Jij bent als cliënt dan ook van harte welkom, waarbij ik jou ook wil vragen om de richtlijnen van het RIVM te volgen. Fysiek contact mijd ik niet, wees duidelijk als jij dat niet wilt. In de praktijk staat een wastafel met een drukflesje met zeep, daar kan en mag je altijd jouw handen wassen, zo vaak je wilt. Ik was mijn handen in ieder geval tussen de cliënten door. Mocht het niet ok voor jou zijn om te komen? gewoon afbellen! De geplande workshop over relaties op 1 april wordt uitgesteld.

Iedere crisis kent kansen

Corona is echt een nare ziekte en de impact op de maatschappij en ons leven is aanzienlijk. De WHO heeft het woord “pandemie” er op geplakt en uit Italië komen benauwde en angstige geluiden. Zulke verhalen doen met iedereen wat, ook met jou.  En juist daar kun je wat mee. Hoe ga jij met angst om? verhard je er door? word je controlle behoeftig? doet het je schijnbaar helemaal niets?

Bewust worden van jouw handelen

Door te gaan herkennen hoe jouw gedrag verandert (onverschilliger, krampachtiger, lakser, stoerder) kun jij jezelf weer een beetje meer gaan herkennen. Dat veranderde gedrag beïnvloed jouw keuzes, ook die keuzes die niets met “de bedreiging” te maken hebben. Voor je het weet is heel je leven beïnvloed door angst, ook je keuzes en handelen bij alle onderwerpen waar die angst eigenlijk helemaal niets mee te maken heeft. Dan ga je een angstig, verkrampt, leven leiden. Waar je normaal wel vrij en voelend je koers kunt bepalen voorkomt de sluier van angst nu dat jij je nog vrij voelt. En dat is zonde.

Differentiëren

Als jij helder hebt, kunt herkennen, hoe jouw angstig handelen aanvoelt. Als jij dat bewust bent, kun je daar ook keuzes in maken. Rationele keuzes en ook kiezen om, desnoods met een oefening, er voor te zorgen dat je weer wat meer ontspannen wordt. Want in angst leven is akelig en angstgedreven keuzes zijn meestal niet de beste keuzes.

Besmettelijk

Corona lijkt (cijfers van tweede week maart) ruim twee keer zo besmettelijk als een gewone griep. Daar waar iemand met een gewone griep gemiddeld twee mensen besmet, lijkt iemand met Corona vier mensen te besmetten. Corona lijkt dus besmettelijker dan een gewone griep. Als iemand uit grote persoonlijke nood een aangrijpend filmpje plaatst op youtube, dan slaat die angst al snel over op duizenden mensen. Emoties, zeker angst, zijn erg besmettelijk..

Wat kun jij doen?

Voor wat betreft Corona, volg de richtijnen van het RIVM.

Voor wat betreft angst, ga je er in bekwamen om te verstaan waar je  angst over gaat zonder dat jouw angst je reacties en beslissingen beïnvloed.

Stap 1

Als je al angstig bent is het belangrijk om eerst weer “wat te landen”, jezelf te reguleren. Waarschijnlijk weet jij al prima hoe jij dat kunt. Eindje hardlopen, boek lezen, netflix serie kijken. Iets wat je altijd kunt doen is een ademhalingsoefening. Waar ik baat bij heb is de oefening om “gewoon” in te ademen: Niet extra diep of zo, gewoon in een tel of twee inademen. Om daarna in zes (rustige!) tellen uit te ademen. Het gaat er om niet te verkrampen, dus rustig uit te ademen. In het begin zal dat lastig zijn, doe dan een tel of vier en als dat lukt, probeer je uitademing te verlengen naar 6 tellen. Als het je lukt om dat op een rustige manier te doen, zul je zien dat je hartslag met een 10 slagen per minuut afneemt: je wordt echt rustiger!

Stap 2

Bewustwording: Schrijf ’s avonds drie momenten op waarop je best angstig was en tenminste één moment waarop je het goed had. Probeer terug te halen hoe het voelde: “rustig zijn” en “angstig zijn”. Ga herkennen hoe jij je voelt als je rustig bent en hoe jij je voelt als je angstig bent. En weet hoe je daar invloed op kunt hebben (netflix, ademhaling, etc)

Veel succes en een goede gezondheid toegewenst.

Meer lezen over angst? Lees dan ook mijn eerdere blog over angst en verbinding.

Heb je vragen, of opmerkingen, gebruik dan het contactformulier