Haptonomie in je organisatie

Haptonomie in je organisatie

Affiniteit

Bijna iedereen begin aan een vak omdat hij er affiniteit mee heeft. Hij weet niet waar hij aan begint maar heeft het vertrouwen dat het goed komt. Met het volgen van gerichte scholing en het krijgen van ervaring komt daar steeds meer kwaliteit bij. Dan heb je eigenlijk de ideale werknemer: kwalitatief goed en affiniteit met het vak en de organisatie.

E = K x A

Effectiviteit = Kwaliteit x Affiniteit

Bij geen affiniteit tot het vak geldt dat de organisatie ongeïnteresseerde en ongemotiveerde medewerkers heeft. Dat kwam vroeger vaker voor, maar tegenwoordig gaat het veel vaker op een andere manier mis, terwijl het manko dan ook in de affiniteit zit.

Door de werkdruk, soms zelfs door een baas die zijn affiniteit is kwijtgeraakt, of door persoonlijke omstandigheden raakt een medewerker het inspirerende contact met zijn collega’s en de klanten kwijt. Hij heeft geen tijd meer voor dat contact. En dan gaat het snel: het vertrouwen in elkaar, in de organisatie en uiteindelijk ook in zichzelf verdwijnt. Dan ben je bent een last voor jezelf en de organisatie geworden, terwijl als je even graaft, je de kwaliteit en ook de affiniteit terug kunt vinden.

Haptonomie wast niet witter dan wit

on top of things

Haptonomie wast witter dan wit

Ik ben de laatste die beweert dat je met haptonomie alle problemen uit de organisatie krijgt. En je organisatie wordt in ieder geval niet “de oude”. Met haptonomie komt er wel weer beweging, gaan mensen hun kwaliteiten weer inzetten. Datgene wat er wel uit komt is voor diegene die mee kunnen in de beweging, zeker beter dan wat er was.

Creativiteit is bitternoodzakelijk

In welke organisatie je ook werkt: de zorg, het bankwezen, detailhandel, accountancy, de exponentieel toenemende informatietechnologie gaat jouw organisatie volledig veranderen. Als de stress en de spanning de overhand gaat nemen, dan kan je de deuren wel sluiten. Maar als je met alle kennis en ervaring binnen je organisatie creatief kunt omgaan, dan hoort jouw organisatie bij de generatie 2.0. Het is niet altijd makkelijk om die creativiteit te vinden en te behouden. Daar helpen wij graag bij.

Contact opnemen?

Bel 0614242802

Mail peter.leest@haptotaal.nl

Meer weten over wie ik ben?